logologologo
  • Kim jesteśmy
  • Sektory
  • Praktyki
  • Zespół kancelarii
  • Aktualności
  • Kariera
  • Kontakt
  • Facebook
  • Instagram
  • Wielka Brytania
  • Hiszpania
  • Kim jesteśmy
  • Sektory
  • Praktyki
  • Zespół kancelarii
  • Aktualności
  • Kariera
  • Kontakt
  • Facebook
  • Instagram
  • Wielka Brytania
  • Hiszpania
logologologo
  • Kim jesteśmy
  • Sektory
  • Praktyki
  • Zespół kancelarii
  • Aktualności
  • Kariera
  • Kontakt
  • Facebook
  • Instagram
  • Wielka Brytania
  • Hiszpania
  • Kim jesteśmy
  • Sektory
  • Praktyki
  • Zespół kancelarii
  • Aktualności
  • Kariera
  • Kontakt
  • Facebook
  • Instagram
  • Wielka Brytania
  • Hiszpania
21 maja 2020 Aktualności

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej – proponowane rozwiązania.

Poselski Projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej wpłynął do Sejmu w dniu 27 kwietnia 2020 r. Natomiast 5 maja 2020 r., został skierowany do I czytania w Komisji Zdrowia.

Przedmiotowy projekt dotyczy skreślenia ustępu 2b w art. 59 ustawy o działalności leczniczej określającego tryb postępowania w przypadku, gdy samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej nie jest w stanie samodzielnie pokryć strat netto (ujemnego wyniku finansowego). Zmiana ta miałaby wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia ustawy.

W pierwszej kolejności należy wspomnieć, że art. 59 ust. 4. ustawy o działalności leczniczej po nowelizacji w 2016 r., stanowił, że: „Jeżeli w sprawozdaniu finansowym wystąpiła strata netto kierownik samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, w terminie 3 miesięcy od upływu terminu do zatwierdzenia sprawozdania finansowego, sporządza program naprawczy, z uwzględnieniem raportu, o którym mowa w art. 53a ust. 1., na okres nie dłuższy niż 3 lata, i przedstawia go podmiotowi tworzącemu w celu zatwierdzenia”.

W związku z powyższym, przepis ten po nowelizacji w 2016 r., przestał przewidywać możliwość zmiany formy organizacyjno – prawnej albo likwidacji samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

Jednakże na mocy ustawy z dnia 31 marca 2020 r., o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 poz. 567) wprowadzono art. 9, który dodał do art. 59 ustawy o działalności leczniczej ust. 2a i 2b.

W obowiązującym stanie prawnym przepis art. 59 ust. 2b ustawy o działalności leczniczej brzmi następująco: „Po upływie terminu określonego w ust. 2a, podmiot tworzący wydaje rozporządzenie, zarządzenie albo podejmuje uchwałę o zmianie formy organizacyjno-prawnej albo o likwidacji samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej”.

Zmiana ta częściowo przywróciła rozwiązania usunięte poprzednią nowelizacją z 2016 r.  Ponadto wprowadzony ust. 2b. do art. 59 ustawy o działalności leczniczej otworzył drogę do komercjalizacji zakładów opieki zdrowotnej. Tym samym wywołując ogromne kontrowersje oraz obawy przez negatywnymi konsekwencjami związanymi z jego wprowadzeniem.

W oparciu o wprowadzony ust. 2b do art. 59 ustawy o działalności leczniczej możliwe staje się zbycie podmiotom prywatnym akcji lub udziałów w podmiocie leczniczym w formie spółki handlowej, tak długo jak Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego zachowuje pakiet większościowy tj. nawet 49 % akcji lub udziałów może należeć do podmiotów prywatnych.

Gdyby w przyszłości doszło do zmiany bądź uchylenia art. 6 ust. 9 ustawy o działalności leczniczej, który aktualnie w swojej treści zawiera zapis uniemożliwiający zbywanie podmiotom prywatnym akcji lub udziałów w podmiocie leczniczym w formie spółki kapitałowej z udziałem Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, jeśli miałyby one utracić pakiet większościowy w spółce to szybka prywatyzacja zakładów opieki zdrowotnej uprzednio przekształconych w spółki handlowe stałaby się realnym zagrożeniem.

Mając na względzie powyższe, pojawił się sprzeciw wobec komercjalizacji i prywatyzacji ochrony zdrowia i w związku z tym został przygotowany przedmiotowy projekt. Projektodawcy stoją na stanowisku, że wprowadzony ust. 2b do art. 59 ustawy o działalności leczniczej umożliwiający komercjalizację podmiotów leczniczych było zwykłą pomyłką, którą należy jak najszybciej poprawić poprzez jego skreślenie.

Przedmiotowy projekt zdaje się wydawać jak najbardziej słuszny.

Autor:
Aleksandra Nowrotek

Aneta Kruk

Powrót do szkół – kto, kiedy i na jakich warunkach?Previous Post
Rola syndyka w postępowaniu upadłościowym – nowe obowiązki po nowelizacji prawa upadłościowego.Next Post

© Plaza/Głąb, 2020 r.
Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Kim jesteśmy
  • Sektory
  • Praktyki
  • Zespół kancelarii
  • Aktualności
  • Informacje nt. RODO
  • Kariera
  • Kontakt
  • Mapa strony

Siedziba główna

Kancelaria Adwokacka
Płaza Głąb
spółka partnerska

al. Wojciecha Korfantego 141,
40-154 Katowice
tel./fax. +48 32 203 45 48
tel. +48 32 495 82 12
tel. kom. 722 201 255

Biuro w Warszawie:
ul. Grzybowska 43
00-855 Warszawa

KRS: 0000397452
NIP: 634 279 62 29
REGON: 242738741

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Plaza / Glab
Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.