logologologo
  • Kim jesteśmy
  • Sektory
  • Praktyki
  • Zespół kancelarii
  • Aktualności
  • Kariera
  • Kontakt
  • Facebook
  • Instagram
  • Wielka Brytania
  • Hiszpania
  • Kim jesteśmy
  • Sektory
  • Praktyki
  • Zespół kancelarii
  • Aktualności
  • Kariera
  • Kontakt
  • Facebook
  • Instagram
  • Wielka Brytania
  • Hiszpania
logologologo
  • Kim jesteśmy
  • Sektory
  • Praktyki
  • Zespół kancelarii
  • Aktualności
  • Kariera
  • Kontakt
  • Facebook
  • Instagram
  • Wielka Brytania
  • Hiszpania
  • Kim jesteśmy
  • Sektory
  • Praktyki
  • Zespół kancelarii
  • Aktualności
  • Kariera
  • Kontakt
  • Facebook
  • Instagram
  • Wielka Brytania
  • Hiszpania
14 lipca 2021 Aktualności

Rada Uczelni – czym w istocie jest?

Rada Uczelni została powołana ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1668 ze zm.), jako trzeci, obok rektora i senatu organ uczelni publicznej. Rada uczelni składa senatowi roczne sprawozdanie ze swojej działalności.

Kadencja rady uczelni trwa 4 lata i rozpoczyna się w dniu 1 stycznia roku następującego po roku, w którym rozpoczęła się kadencja senatu. Ta sama osoba może być członkiem rady uczelni nie więcej niż przez 2 następujące po sobie kadencje.

Na podstawie art. 18. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, do zadań rady uczelni należy:

1) opiniowanie projektu strategii uczelni;

2) opiniowanie projektu statutu;

3) monitorowanie gospodarki finansowej uczelni;

4) monitorowanie zarządzania uczelnią;

5) wskazywanie kandydatów na rektora, po zaopiniowaniu przez senat;

6) opiniowanie sprawozdania z realizacji strategii uczelni;

7) wykonywanie innych zadań określonych w statucie.

Nadto w ramach monitorowania gospodarki finansowej rada uczelni:

1) opiniuje plan rzeczowo-finansowy;

2) zatwierdza sprawozdanie z wykonania planu rzeczowo-finansowego;

3) zatwierdza sprawozdanie finansowe.

W ramach wykonywania zadań rada uczelni może żądać wglądu do dokumentów uczelni, a wykonując czynności związane z zadaniami, o których mowa powyżej, członkowie rady uczelni kierują się dobrem uczelni i działają na jej rzecz.

W skład rady uczelni wchodzi 6 albo 8 osób powoływanych przez senat oraz przewodniczący samorządu studenckiego. Osoby spoza wspólnoty uczelni stanowią co najmniej 50% osób z tych powoływanych przez senat.

Zgodnie z art. 20. 1. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, członkiem rady uczelni może być osoba, która:

1) ma pełną zdolność do czynności prawnych;

2) korzysta z pełni praw publicznych;

3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne

przestępstwo skarbowe;

4) nie była karana karą dyscyplinarną;

5) w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała

w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2020 r. poz. 2141 oraz z 2021 r. poz. 255), nie pełniła w nich służby ani nie współpracowała z tymi organami;

6) posiada wykształcenie wyższe – w przypadku członków rady uczelni powoływanych przez senat,

7) nie ukończyła 67. roku życia do dnia rozpoczęcia kadencji.

Co istotne członkostwa w radzie uczelni nie można łączyć z pełnieniem funkcji organu tej lub innej uczelni, członkostwem w radzie innej uczelni ani zatrudnieniem w administracji publicznej.

Członkostwo w radzie uczelni wygasa w przypadku śmierci, rezygnacji z członkostwa, niezłożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów, zwanego dalej „oświadczeniem lustracyjnym”, informacji, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy, zwanej dalej „informacją lustracyjną”, lub zaprzestania spełniania wymagań określonych w ust. 1. Wygaśnięcie członkostwa w radzie uczelni stwierdza przewodniczący senatu. W przypadku ustania członkostwa w radzie uczelni, senat niezwłocznie powołuje nowego członka na okres do końca kadencji.

Przewodniczącym rady uczelni jest jej członek pochodzący spoza wspólnoty uczelni, wybrany przez senat. Rada uczelni uchwala regulamin określający tryb jej funkcjonowania.

Rada uczelni podejmuje uchwały na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy statutowej liczby członków.

Powołanie rad uczelni miało i ma na celu poprawę jakości zarządzania w szkołach wyższych.

Autor:

Aleksandra Nowrotek

Wady i zalety projektu doręczania pism sądowych na adres poczty e-mail pełnomocnika z perspektywy pełnomocnika.Previous Post
Eksperyment medyczny - czym jest?Next Post

© Plaza/Głąb, 2020 r.
Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Kim jesteśmy
  • Sektory
  • Praktyki
  • Zespół kancelarii
  • Aktualności
  • Informacje nt. RODO
  • Kariera
  • Kontakt
  • Mapa strony

Siedziba główna

Kancelaria Adwokacka
Płaza Głąb
spółka partnerska

al. Wojciecha Korfantego 141,
40-154 Katowice
tel./fax. +48 32 203 45 48
tel. +48 32 495 82 12
tel. kom. 722 201 255

Biuro w Warszawie:
ul. Grzybowska 43
00-855 Warszawa

KRS: 0000397452
NIP: 634 279 62 29
REGON: 242738741

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Plaza / Glab
Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.