Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Tarcza 3.0. – kolejna nowelizacja przepisów antykryzysowych. Zmiany w zakresie podatków, ubezpieczeń społecznych i innych obciążeń publicznoprawnych.
Podstawa:
30 kwietnia 2020 roku Sejm przyjął rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza się w niej kolejne zmiany w tzw. „Tarczy Antykryzysowej” („Tarcza 3.0”). Aktualnie uchwalona przez Sejm przedmiotowa ustawa jest rozpatrywana przez Senat.
„Tarcza Antykryzysowa” jest odpowiedzią rządu na aktualną trudną sytuację gospodarczą i społeczną związaną z epidemią koronawirusa i jej negatywnymi skutkami. Niezbędne stało się opracowanie pakietu osłonowego, którego jednym z efektów jest „Tarcza 3.0.” Ta nowa ustawa jest rozstrzeniem pierwotnej Tarczy Antykryzysowej uchwalonej a następnie podpisanej w dniu 31 marca 2020 r. przez Prezydenta RP oraz zmienionej na skutek interwencji przedsiębiorców ustawą przyjętą ostatecznie przez Sejm w dniu 16 kwietnia 2020 roku i w dniu 17 kwietnia podpisaną przez Prezydenta.
W ramach „Tarczy 3.0.” przewiduje się następujące zmiany w zakresie podatków, ubezpieczeń społecznych i innych obciążeń publicznoprawnych:
I. Wprowadzenie nowej daniny publicznej – opłata od serwisów VOD.
Ustawa wprowadzana obowiązek dokonywania wpłat na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowejprzez przedsiębiorców dostarczających audiowizualne usługi medialne na żądanie (usługi VOD). Wysokość nowej daniny to 1,5% przychodu uzyskanego z opłat umożliwiających korzystanie z portali usług medialnych w Polsce. Czyli opłat za dostęp do udostępnianych publicznie audiowizualnych usług medialnych na żądanie albo przychodu uzyskanego z tytułu emisji przekazów handlowych, jeżeli ten przychód w danym okresie rozliczeniowym jest wyższy.
II. Rozszerzenie katalogu uprawnionych do zwolnienia z opłacania składek ZUS także na część samo zatrudnionych, którzy przekroczyli próg trzykrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia.
Ustawa rozszerza zakres zwolnienia z opłacania składek ZUS dla osób opłacających je na własne ubezpieczenie, których przychód był wyższy niż 300 % prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r., jeżeli ich dochód z tej działalności w lutym 2020 r. nie był wyższy niż 7.000 zł.
III. Zwolnienie z ZUS wyłącznie przez okres 2 miesięcy.
Warto podkreślić, że zwolnienie z ZUS u ww. przedsiębiorców dotyczyć będzie wyłącznie okresu od dnia 1 kwietnia 2020 roku do 31 maja 2020 roku. Zwolnienie ZUS obejmie zatem wyłącznie dwa miesiące (składki za kwiecień i maj), a nie trzy – jak miało to miejsce w świetle dotychczasowych przepisów.
IV. Rozszerzenie katalogu uprawnionych do tzw. świadczenia postojowego.
Krąg podmiotów uprawnionych do tzw. świadczenia postojowego ma obejmować przedsiębiorców, którzy rozpoczęli prowadzenie działalności przed 1 kwietnia 2020 r. (wcześniej przed 1 lutego 2020 r.).
V. Rozszerzenie grona mikroprzedsiębiorców uprawnionych do otrzymania tzw. „mikropożyczki” o również tych, którzy rozpoczęli działalność przed 1 kwietnia 2020 r. (dotąd: przed 1 marca).
VI. Wydłużenie terminu zapłaty oraz złożenia deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej do 1 czerwca 2020 r. (na takich samych zasadach jak przedłużenie terminu na zapłatę oraz złożenie deklaracji PIT – w oparciu o instytucję tzw. „czynnego żalu”).
Wprowadzono także delegację dla Ministra Finansów, który będzie mógł zaniechać poboru odsetek za zwłokę od niezapłaconej w terminie płatności daniny solidarnościowej – w tym celu będzie on musiał wydać rozporządzenie.
VII. Czasowe zwolnienie z opłat wynikających z ustawy – Prawo wodne.
Zwolnienie w zakresie należności pobieranych za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych i ich odcinków oraz urządzeń wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa, co obniży koszty funkcjonowania zarówno dla sektora turystyki, jak i armatorów użytkujących drogi wodne do celów transportowych.
Autor:
Krystian Ćwiertnia
Aneta Kruk