Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Regulamin strony internetowej – napisanie regulaminu serwisu internetowego
Jak poprawnie sporządzić regulamin strony internetowej – każda strona internetowa musi mieć regulamin serwisu internetowego (w tym sklep internetowy)
Obowiązek posiadania regulaminu strony internetowej reguluje ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną Zgodnie z art. 8 tej ustawy usługodawca określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną, Zatem każdy kto świadczy usługi drogą elektroniczną musi mieć regulamin (regulamin jest konieczny). Właściciel strony zgodnie z wymogami prawa powinien opublikować regulamin na swojej stronie internetowej.
Regulamin świadczenia usług – jak napisać regulamin?
Świadczenie usług drogą elektroniczną (w tym sprzedaży produktów lub usług), oznacza wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej.
Regulamin strony internetowej (regulamin serwisu internetowego) – profesjonalny regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną. Każdy serwis (w tym sklep internetowy) musi mieć regulamin. Jak napisać regulamin.
Regulamin powinien zawierać co najmniej (treść regulaminu):
- rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną;
- warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca oraz zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;
- warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
- tryb postępowania reklamacyjnego,
- politykę prywatności, w tym zasady przetwarzania danych osobowych (ochrona danych osobowych musi być zgodna z przepisami prawa)
Treści zawarte w regulaminie muszą być także dostosowane do potrzeb konkretnej strony internetowej.
Usługodawca zawsze ma obowiązek realizowania swoich usług zgodnie z regulaminem – co powinien zawierać regulamin każdej strony internetowej (dokument musi być dostosowany do strony www i dotyczyć odpowiednich kwestii prawnych)
Trzeba o tym pamiętać, przygotowując jego treść – regulamin określa, oczywiście obok przepisów powszechnie obowiązującego prawa, ramy świadczenia usług drogą elektroniczną. Brak realizacji przez usługodawcę obowiązku określenia i udostępnienia regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 u.ś.u.d.e. może wypełniać znamiona stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów (art. 24 ust. 1 u.o.k.k.).
W tym zakresie wskazać można na decyzję Prezesa UOKiK (decyzja nr RBG-20/2010 z 20 grudnia 2010 r.), który uznał zaniechanie realizacji udostępniania na stronach internetowych regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną przed zawarciem umowy za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, polegającą na naruszeniu obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji (art. 24 ust. 2 pkt 2 u.o.k.k.).
Regulamin na stronie internetowej (w tym regulamin sklepu internetowego) musi zostać opublikowany na stronie www
Co więcej, usługobiorca – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione. Regulacja ta dotyczy wszystkich usługobiorców – zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców. Natomiast konsumenci korzystają z dodatkowej ochrony prawnej, przejawiającej się przede wszystkim w koncepcji klauzul niedozwolonych.
Ustawa o ochronie praw konsumenta. Wzór regulaminu musi zostać opublikowany na stronie www
Obowiązek posiadania regulaminu przez przedsiębiorcę świadczącego usługi na odległość wprowadza także pośrednio ustawa o prawach konsumenta. Zgodnie z przepisami ww. ustawy najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały m. in. o kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, braku prawa odstąpienia od umowy w poszczególnych sytuacjach.
Profesjonalny regulamin strony internetowej – Usługodawca nie może stosować klauzul niedozwolonych
Tworząc regulamin strony internetowej nie należy zapominać o tym, że przedsiębiorca w stosunkach z konsumentami nie może stosować klauzul niedozwolonych (abuzywnych). Definicja takich klauzul została zamieszczona w art. 385(1) kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem:
niedozwolone postanowienia umowne to takie klauzule umowy zawieranej z konsumentem, które nie zostały z nim indywidualnie uzgodnione i kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy.
Nie dotyczy to jednak postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.
Uczestnicy rynku IT powinni pamiętać, że w kodeksie cywilnym za nieuzgodnione indywidualnie postanowienia umowne zostały uznane klauzule przejęte do kontraktu ze wzorca umowy zaproponowanego konsumentowi przez kontrahenta. Jest to zjawisko niezwykle często spotykane np. w działalności sklepów internetowych czy innych platform e-commerce. Standardowo w takich okolicznościach nie negocjuje się umowy z każdym klientem, co oznacza, że konsument nie ma możliwości wpływać na treść umowy. Może on do niej przystąpić lub zrezygnować z oferowanych usług, odmawiając zawarcia umowy.
W tym kontekście nie należy zapominać o tym, kim jest konsument. Zgodnie z art. 22(1) kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. W związku z tym niekiedy również przedsiębiorca może korzystać z ochrony właściwej dla konsumentów. Wystarczy, że umowa zawierana przez niego z innym przedsiębiorcą nie ma bezpośredniego związku z wykonywaną działalnością gospodarczą.
Obowiązek informacyjny o prawie do odstąpienia od umowy – wzór formularza (generator formularza)
Bardzo ważnym elementem regulaminu, w przypadku świadczenia usług na odległość jest poinformowanie użytkownika strony www o prawie do odstąpienia od umowy. Kompleksowy regulamin musi zawierać te kwestie.
Informacji tej można udzielić przy wykorzystaniu wzoru pouczenia o odstąpieniu od umowy. Wzór takiego pouczenia stanowi załącznik nr 1 do ustawy o ochronie praw konsumenta. Przedsiębiorca, który doręczy konsumentowi pouczenie, zgodne z tym wzorem spełnia obowiązki informacyjne przewidziane w ustawie.
Przedmiotowa ustawa zawiera także wzór formularza odstąpienia od umowy, który można wykorzystać przy prowadzeniu działalności internetowej.
Poniżej przedstawiamy wzór, jakie dane powinien taki formularz zawierać:
(formularz ten należy wypełnić i odesłać tylko w przypadku chęci odstąpienia od umowy)
–
59) Adresat [w tym miejscu przedsiębiorca powinien wpisać nazwę przedsiębiorcy, pełny adres pocztowy oraz adres e-mail]
– Ja/My(*) niniejszym informuję/informujemy(*) o moim/naszym odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących towarów(*)
umowy dostawy następujących towarów(*) umowy o dzieło polegającej na wykonaniu następujących towarów(*)/o świadczenie następującej usługi(*)
– Data zawarcia umowy(*)/odbioru(*)
– Imię i nazwisko konsumenta(-ów)
– Adres konsumenta(-ów)
– Podpis konsumenta(-ów) (tylko jeżeli formularz jest przesyłany w wersji papierowej)
– Data
(*) Niepotrzebne skreślić.
Autor:
Natalia Ardelli-Nagel