Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Przepisy prawa regulują stosunki prawne dotyczące lotnictwa cywilnego. W Polsce obowiązuje ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze, którą stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz, w zakresie ustalonym przez to prawo, również do obcego lotnictwa cywilnego. Lotnictwo cywilne obejmuje wszystkie rodzaje lotnictwa, z wyjątkiem lotnictwa państwowego.
Statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża.
Przewoźnik lotniczy to podmiot uprawniony do wykonywania przewozów lotniczych. W Polsce przewoźnicy działają w oparciu o uzyskaną koncesję. Przewoźnicy państwa obcego działają w oparciu o odpowiedni akt właściwego organu obcego państwa.
EASA – Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego – agencja Unii Europejskiej (UE) odpowiedzialna za bezpieczeństwo lotnicze w Europie.
ICAO – Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego zajmuje się ustalaniem międzynarodowych standardów w zakresie bezpieczeństwa, efektywności i regularności komunikacji lotniczej oraz promuje planowanie i rozwój transportu powietrznego.
AIS – Służba Informacji Lotniczej jest specjalnym organem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wyznaczonym do zapewnienia służby informacji lotniczej w Polsce. Służba Informacji Lotniczej jest odpowiedzialna za zbieranie i rozpowszechnianie informacji dla całego terytorium Polski i przestrzeni morskiej, która podlega polskim przepisom w zakresie kontroli ruchu lotniczego. Działa w oparciu o Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 25 września 2015 r. w sprawie służby informacji lotniczej.
Polskie procedury określają zobowiązania, jakie przewoźnik lotniczy ma względem pasażera, określają także prawa i obowiązki zarządzającego lotniskiem, zadania personelu lotniczego, wskazują na warunki jakie muszą panować na lotnisku, celem wyeliminowania zagrożenia oraz zapewnienia potrzeby bezpieczeństwa każdego lotu.
Również zakres wymogów technicznych definiowany jest szeroko rozumianym prawem lotniczym. Jako, że Katowice połączone są z innymi państwami międzynarodowym portem lotniczym „Katowice airport” często trafiają do nas klienci w sprawach dotyczących obsługi i funkcjonowania tego właśnie lotniska.
Wsparcie prawne pasażerów – indywidualne podejście
Sprawy związane z wypadkami lotniczymi – pomoc w realizacji formalności wymaganych w zakresie wypłaty odszkodowania
W przypadku specjalizacji obejmującej prawo lotnicze Kancelaria adwokacka rozpoczęła swą działalność poprzez prowadzenie spraw dotyczących odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu odszkodowania za opóźniony i anulowany lot. Sprawy prowadzone były w oparciu o przepis, o którym mowa w art 7 Rozporządzenia (WE) Nr 21 / 2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla podróżującym w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. W naszej kancelarii codziennością jest obsługa klientów podejmujących decyzję o wszczęciu sprawy ze względu na odwołanie lub opóźnienie lotu, niewpuszczenie danej osoby na pokład samolotu czy zagubienia bagażu podróżnego. Wskazujemy naszym klientom jakie przysługują im w takich sytuacjach prawa, jaką mają ochronę na tym polu, jakie zasady musi naruszyć przewoźnik, aby podróżny miał podstawy wystąpienia z roszczeniem odszkodowawczym. W toku prowadzonych spraw staramy się uzyskiwać konsensualne rozwiązania sporów, staramy się uzyskać zgody przewoźników na zawarcie ugód z podróżnymi (rozwiązania w zakresie kosztów), których wykonanie przez podmiot zobowiązany – przewoźnika lotniczego, pozwala zaoszczędzić skomplikowanego oraz długotrwałego rozstrzygania sporów bezpośrednio przed sądem.
Pomoc prawna – adwokat prawo lotnicze
Specjaliści – adwokaci i radcowie prawni z naszej Kancelarii w zależności od potrzeb klienta, realizują pomoc prawną w ramach niniejszej specjalizacji. Pomoc ta obejmuje następujące obszary:
- weryfikację, opiniowanie i przygotowywanie umów, regulaminów bądź aktów prawnych na rzecz przedsiębiorców czyniących się szeroko rozumianym lotnictwem;
- wydawanie opinii na podstawie przepisów prawa krajowego i międzynarodowego (świadczenie pomoc prawnej również w języku angielskim i hiszpańskim) na różnych obszarach;
- reprezentacja klientów przed Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) i przed organami administracji państwowej, sporządzanie środków zaskarżenia od wydanych decyzji, zarządzeń;
- wsparcie prawne dla operatorów wykonujących loty komercyjne i niekomercyjne.
- pomoc prawna osobom zatrudnionym w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej,
- pomoc prawna lub reprezentacja klientów co do roszczeń odszkodowawczych oraz negatywnych skutków związanych z ruchem statku powietrznego, wypadkiem spowodowanym w związku z podróżą;
- pomoc w uzyskaniu odszkodowania z tytułu z odwołanego lotu, w odniesieniu do lotów przylotów i odlotów opóźnionych o kilka godzin, utraconego bagażu, itp.;
- pomoc w dokonaniu formalności, tj. w wypełnieniu oraz wniesieniu, w terminie pisemnych formularzy obejmujących zgłoszenie roszczeń odszkodowawczych;
- pomoc w organizacji uzyskania uprawnień na loty powietrznymi statkami bezzałogowymi (obiekty, drony)
- pomoc w organizowaniu i przeprowadzeniu szkoleń, co do praw i obowiązków, wymaganych opłat, co do posiadanych uprawnień na dron;
- pomoc prawna sportowcom w dyscyplinie obejmującej sporty lotnicze.
Inne sprawy związane z prawem lotniczym, którymi zajmujemy się w ramach naszej specjalizacji:
Przeszkody na lotnisku lub w okolicy pobliskiego lotniska
Według ustawy Prawo lotnicze, do uznania za przeszkodę lotniczą konieczne jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek: musi to być obiekt budowlany albo naturalny oraz obiekt ten musi stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu statków powietrznych. Istotny jest wpływ obiektu budowlanego lub obiektu naturalnego (chociażby poprzez ich lokalizację lub kiedy przekraczają dozwoloną wysokość) na organizację lotów, bezpieczeństwo lotów, . Biorąc pod uwagę rozumienie powszechnie przyjęte, za obiekty naturalne należy uznać te, które zostały utworzone przez naturę, nie przez człowieka.
Urząd Lotnictwa Cywilnego – Śląski oddział
Urząd Lotnictwa Cywilnego sprawuje nadzór nad lotnictwem cywilnym w Polsce. Do zadań i kompetencji Urzędu Lotnictwa Cywilnego, należy m. in. przyznawanie uprawnień przewoźnikom lotniczym i użytkownikom statków powietrznych, wydawanie zgód i decyzji związanych z lotnictwem cywilnym, certyfikacja lotnisk i lądowisk, prowadzenie rejestru statków powietrznych. Urząd działa na rzecz bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce. Urząd posiada delegatury oraz jednostki terenowe. Delegatury znajdują się: w Gdańsku (z jednostką terenową w Poznaniu), we Wrocławiu (z jednostkami terenowymi w Krakowie i Bielsku-Białej), w Rzeszowie (z jednostką terenową w Świdniku).